Інтелект вважається багатовимірним явищем, оскільки його складовою частиною є розумові операції. У них включені різні інтелектуальні дії, серед яких, важливими є оцінювання, синтез, аналіз, запам'ятовування, пізнання, дії з об'єктами і символами, і навіть поведінку.
Своєчасний розвиток інтелекту у дітей забезпечує подальшу адаптацію дитини до різних життєвих ситуацій, здатність успішно навчатися, швидко засвоювати отриману інформацію, запам'ятовувати будь-який матеріал. Розвиток розумових здібностей у дитини включає в себе кілька стадій:
- дитина 3-4 років починає активно знайомитися з навколишнім середовищем, тактильно вивчаючи всі доступні йому предмети, таким чином, розвиваючи наочно дійове мислення, фотографічну пам'ять і такі властивості сприйняття, як предметність і цілісність. На цьому етапі головним завданням батьків стає ознайомлення дитини з навколишнім світом;
- з 5 і до 6-7 років починає розвиватися головна властивість сприйняття - узагальненість. Саме узагальненість зумовлює становлення інших пізнавальних процесів - наочно-образної та довільної пам'яті, уявлення, мови, наочно-образного мислення.
Таким чином, поняття «розвиток інтелекту» включає в себе розвиток пам'яті у дитини, мислення, уяви та уваги, тобто всіх відомих розумових здібностей. Для ефективного розвитку перерахованих вище властивостей, необхідно організувати навчання не як шкільний урок, а у вигляді гри, так як саме ігрова діяльність є самою основною і цікавою для дітей.
Сьогодні існує безліч методик всебічного дитячого розвитку, однак серед інших, як найефективніша, в силу її простоти і результативності, вченими виділяється ментальна арифметика.
Крім того, важливою перевагою такої програми розвитку є її доступність, так як навчання дитини усному рахуванню зараз можливе не тільки за кордоном.
Першими в Україні ментальну арифметику - soroban.ua і усне рахування почали викладати в школі усного рахування Соробан.
Соробан - школа з унікальною методикою викладання, орієнтованою на цілісний інтелектуальний розвиток дітей у віці від 5 до 11 років.
Суть методики школи полягає в тому, щоб задіяти обидві півкулі головного мозку, змусити їх взаємодіяти між собою і одночасно включатися під час інтелектуальної діяльності дитини.
Ці процеси забезпечуються інтерактивними ігровими заняттями, під час яких діти не просто вчаться швидко рахувати - студенти школи візуалізують (представляють) комбінації кісточок на рахівницях, в цей момент в роботу включається права півкуля, відповідальна за обробку інформації в образах. Одночасно діти виконують математичні обчислення, при яких задіюється ліва півкуля, що забезпечує розпізнавання математичних символів.
Синхронізація обох півкуль забезпечує здатність дитини концентруватися і управляти своєю увагою, сприяє розвитку словесно-логічного і творчого мислення. А візуалізація кісточок на рахівницях впливає на розвиток пам'яті, а також творчої і відтворюючої уяви.
Таким чином, тренування в школі Соробан для дитини - це ціла пригода, яке приносить не тільки задоволення, але і впливає на розвиток основних інтелектуальних здібностей: пам'яті, мислення, уяви та уваги.
Автор: Сошенко Анастасія Володимирівна. Психолог-викладач ВНЗ